Jön az új elektromosautó-vásárlási támogatás, ami nagy lökést okozhat

Az eddig elérhető hazai támogatások a lakosságot célozták, ezért a kormány által bejelentett új program fő értéke, hogy az üzleti szektort is segíti bekapcsolódni az elektromobilitásba...

Az eddig elérhető hazai támogatások a lakosságot célozták, ezért a kormány által bejelentett új program fő értéke, hogy az üzleti szektort is segíti bekapcsolódni az elektromobilitásba - értékelte Székely András, az Optimum Solar Home System Kft. tulajdonos-ügyvezetője az elektromos járművek hazai elterjedését támogatni hivatott, várhatóan novemberben elinduló 60 milliárd forintos programot, amely szerinte kedvező fogadtatásra talál a vállalatok körében és elősegíti a céges elektromos jármű állomány növekedését.

Jön a 60 milliárdos támogatási program

Amint arról beszámoltunk, a kormány 60 milliárd forintos programot indít az elektromos autók hazai elterjedésének támogatására novemberben. A keretből egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentése, illetve a minisztérium közleménye szerint a novemberben induló programban 30 milliárd forintból a következő két és fél évben 170 új, nagy kapacitású elektromos töltőállomást építenek Magyarországon a legforgalmasabb utak mentén.

A másik 30 milliárd forintból pedig lehetővé teszik, hogy a cégek, például az egyéni vállalkozások, a taxisok, az autómegosztással foglalkozó társaságok kedvezményesen, támogatással vásárolhassanak elektromos járműveket, kisbuszokat vagy kisteherautókat is.

Emellett ahogy egy másik cikkben megírtuk: a kormány jóváhagyásával, részben európai uniós forrásból más projektek keretében is folytatódik a hazai elektromos töltő infrastruktúra fejlesztése. Az erről szóló kormányhatározat szerint 92 új Tesla és 168 egyéb elektromos töltőpont is épül az országban.

A 60 milliárd forintos programot és várható hatásait, illetve az e-mobilitás jelenlegi hazai helyzetét az Optimum Solar szakértői segítségével igyekeztünk körüljárni.

Az üzleti szektor is bekapcsolódhat az e-mobilitásba

Bármilyen pozitív bejelentésnek örülni kell, ami az e-mobilitással kapcsolatos, hiszen ez a szegmens is fontos a klímavédelem, környezetvédelem és energiafüggetlenedés szempontjából

- hangsúlyozza Székely András, az Optimum Solar Home System Kft. tulajdonos-ügyvezetője, aki szerint a bejelentés mindenképpen előremutató, mert egyszerre két olyan fontos eleme is van, amely valós kihívásokra reflektál.

A töltőhálózat fejlesztése, "az ország behálózása" elengedhetetlen ahhoz, hogy a karbonsemleges közlekedés minél nagyobb arányban tudjon hazánkban növekedni. Emellett sokan nem gondolnak rá, de ez a turizmus szempontjából sem elhanyagolható tényező, ugyanis Magyarország számára is fontos az, hogy az elektromos autó töltőhálózat bekapcsolódhasson a nyugat-európai vérkeringésbe, ezzel vonzóbbá téve az országot az elektromos autóval közlekedő külföldi turisták körében - emeli ki a szakember.

A bejelentés másik fontos eleme a támogatás: ez a szegmens is csak akkor tud számottevő, a gazdaság egészét érintő pozitív hatást indukálni, ha támogatásokkal serkentik és ösztönzik a minél nagyobb arányú elterjedését, használatát. Fontos fejlemény, hogy nem csak a lakosság, hanem az üzleti szektor, mint például a taxik, vállalkozók, cégek is részesülnek olyan támogatásban, amellyel megújíthatják és zöldíthetik meglévő járműflottájukat.

AZ EDDIG ELÉRHETŐ TÁMOGATÁSOK A LAKOSSÁGOT CÉLOZTÁK, EZÉRT A MOSTANI TÁMOGATÁS FŐ ÉRTÉKE, HOGY AZ ÜZLETI SZEKTORT IS SEGÍTI BEKAPCSOLÓDNI AZ ELEKTROMOBILITÁSBA - MONDJA SZÉKELY ANDRÁS.

Ez jótékony hatással van a közúti közlekedés megújulására is. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az üvegházhatású gázok (ÜHG) hazai kibocsátásának 25%-a a közlekedés energiafelhasználásából származik. Ennek 90%-át adja a közúti közlekedés, ahol a legnagyobb kibocsátó szegmens a nehézgépjárműveké, de esetükben jelentős zaj- és légszennyezésről is beszélhetünk - húzza alá.

Napelemekkel optimalizálható az e-töltő-használat

A szakértő szerint a támogatási időszak lezárását követően érdemes lenne több aspektusból is megvizsgálni a program eredményeit, illetve azt, hogy az egyes vállalatok életében milyen változásokat hozott (ÜHG-kibocsátás csökkentés, költségmegtakarítás, energiafelhasználás csökkenés, stb).

Az Optimum Solar Home System Kft. tulajdonos-ügyvezetője egy másik fontos összefüggésre is felhívja a figyelmet. Úgy fogalmazott: "A hazai e-mobilitás kérdése nem függetleníthető a megújuló energia, azon belül is a napenergia felhasználásától. Mind a lakosság, mind pedig az üzleti szektor számára léteznek olyan komplex energetikai megoldások, amelyek optimalizálni tudják az elektromos autótöltő használatot." Úgy folytatta:

Az elv teljesen logikus: ha napelem által biztosított árammal töltjük a járműveket, akkor nem csak zöldenergiát használnunk, hanem jelentős költségcsökkentést is elérhetünk, mert nem függünk teljesen a zsinór áramtól. Ennek következő, technológiailag már ma is létező és elérhető szintje a teljes energetikai önellátás, ami napelem nélkül ugyancsak elképzelhetetlen.

Nem csak támogatásokkal ösztönözhető a töltőhálózat bővülése

Nyugat-Európához képest a hazai töltőhálózat még szegényes: a gyártók adatai alapján hazánkban inkább a 20-50 kW-os DC töltők dominálnak. Ha csak az autópálya-hálózatot nézzük, Magyarországon érdemes indulás előtt tájékozódni, hogy hol van megfelelő töltő, ám Nyugat-Európában az autópályák mentén már teljesen megszokott és elterjedt, hogy 120-180 vagy akár 360 kW teljesítményű töltőállomások vannak.

Tehát mind teljesítményben, mind hálózat-sűrűségben kijelenthetjük, hogy fejlődnünk kell még - mondja Székely András. A töltőhálózat fejlődésében általános megtorpanás volt tapasztalható az elmúlt időszakban, miután az infláció és az energiaárak növekedése következtében igencsak megdrágultak a telepítési költségek, ami nem segítette a hálózat bővülését. Emellett a magasabb áramárak hatására megugrottak a töltési költségek is, és szinte minden szolgáltató árat emelt – ez a fejlemény ugyancsak visszavetette a beruházási kedvet, hiszen a megtérülést is befolyásolta.

A támogatások szükségesek ezen a téren, de több ponton lehet jogszabályokkal is ösztönözni a beruházásokat - véli a szakember, aki szerint bizonyos gyakorlati helyzetek okos átgondolásával is segíteni lehetne a töltőhálózat bővülését.

Az egyik irányként azt említette:

A fuvarozó vállalatok zárt töltője leginkább csak éjszaka és/vagy munkaidő után foglalt, hiszen a buszokat akkor töltik, amikor nincsenek forgalomban. Ám napközben az üresen álló töltőket meg lehetne nyitni a nagyközönségnek is; ezzel a töltési lehetőségek és az üzemeltető cég mint tulajdonos bevételi forrásai is bővülnének.

Egy másik lehetőségként azt tette hozzá: "Ugyancsak a hétköznapokban jelentkező probléma, hogy a naperőmű tulajdonosok sok esetben nem telepíthetnek automatikusan töltőt a jó elhelyezkedésű, például forgalmas út mellett lévő erőműhöz, holott ez az autósoknak és a tulajdonosoknak is hasznos lenne."

Trendszerűen fejlődik az elektromos autók piaca

Az elérhető adatok alapján jelenleg 80 ezer zöldrendszámos autó van Magyarországon. Ez a hazai gépjárműállomány mindössze 2%-át jelenti. A szakmai szövetség szerint ugyanakkor az utakon jóval több zöldrendszámos autó látható, ami annak köszönhető, hogy a fenntartási költség csökkentése miatt a gyakori használatban lévő autókat cserélik zöldrendszámosra.

Egy idén nyáron megjelent kutatás adatai szerint hazánkban 6% fölé emelkedett az elektromos autók aránya az új autók piacán, ami régiós összehasonlításban is kiemelkedőnek számít – megelőzzük a cseh 2,4 és a szlovák 1,8 részarányokat is. Ez persze elmarad a nyugat-európai átlagtól, ahol az új autók piacán már 12% fölé emelkedett az elektromos járművek (EV-k) részaránya. Tehát az elektromos autók darabszámban és piaci részarányban is növekedtek, sőt trendszerű a fejlődés, de még mindig van hová fejlődni.

A céges EV-piac leginkább a finanszírozás szempontjából mutat eltéréseket a lakossági szegmenstől. Egy vállalat kedvezőbben tudja beszerezni az elektromos járműveket, mint a magánszemélyek, és utóbbiak esetében az is látható, hogy nemcsak itthon, hanem nemzetközileg is emelkedtek az autóhitelek kamatai. A finanszírozási feltételeket az is nehezíti, hogy a villanyautók egyelőre még drágábbak a hagyományos meghajtású modelleknél.

Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a cégeket célzó új támogatások kedvező fogadtatásra találnak és elősegítik a céges EV-állomány növekedését

- összegezte Székely András, az Optimum Solar Home System Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

Forrás: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20231117/jon-az-uj-elektromosauto-vasarlasi-tamogatas-ami-nagy-lokest-okozhat-652151

 

2023.11.20

További hírek

Jedlik Ányos Energetikai Programot indít az Energiaügyi Minisztérium
2025.03.21

Jedlik Ányos Energetikai Programot indít az Energiaügyi Minisztérium

Lantos Csaba energiaügyi miniszter 2025. márciusában bejelentette a Jedlik Ányos Energetikai Programot, amelyen belül összesen 440 milliárd forint keretösszegben, 10 területet érintő pályázatot tervez kiírni vállalati fejlesztésekre...

Megfizethető Energiáról szóló Akcióterv – Európai Bizottság közleménye
2025.03.07

Megfizethető Energiáról szóló Akcióterv – Európai Bizottság közleménye

2025. február 26-án az Európai Bizottság bejelentette a Megfizethető Energiáról szóló Akciótervét, amely nyolc fő intézkedési terület mentén csökkentené az energiaköltségeket, gyorsítaná a megújulók terjedését, és erősítené az ellátásbiztonságot.

„A megújulóenergia-termelés jövőjéről szélesebb perspektívában gondolkodjunk”
2025.02.21

„A megújulóenergia-termelés jövőjéről szélesebb perspektívában gondolkodjunk”

A Magyar Megújuló Energia Szövetség (MMESZ), melynek elnökhelyettese Fehér Róbert, a 8G Energy Zrt. vezérigazgatója, legutóbbi közleménye, valamint a szervezet honlapján elérhető célkitűzések szerint fontos...

Módosította a kormány a KÁT rendszerek árazását
2025.02.07

Módosította a kormány a KÁT rendszerek árazását

Felfüggesztésre került a Kötelező Átvételi Rendszer (KÁT) inflációkövető árazása, mely a 2025.01.31-én éjjel megjelent kormányrendeletben (7/2025. (I. 31.)), valamint az Energiaügyi Minisztérium közleményében került megfogalmazásra.

Újabb áramfogyasztási rekord Magyarországon
2025.01.31

Újabb áramfogyasztási rekord Magyarországon

Korábban beszámoltunk már arról, hogy Magyarországon sorra dőlnek meg az áramfogyasztási rekordok, legutóbb 2024 novemberében írtunk a témáról

Kérjen ingyenes ajánlatot!
Ajánlatkérés