Az ESG jelentősége az elektormos autó piacon
Manapság rendkívül fontos szerepe van egy vállalat életében az ESG jelentésnek, de mi is az az ESG és milyen fontossági szerepet tölt be többek között az elektromos autó piacon?
Manapság rendkívül fontos szerepe van egy vállalat életében az ESG jelentésnek, de mi is az az ESG és milyen fontossági szerepet tölt be többek között az elektromos autó piacon? ESG az Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) angol szavak rövidítése. Egy olyan keretrendszert jelöl, amelynek célja, hogy a pénz- és tőkepiaci szereplők a fenntarthatóság szempontjából objektíven ítélhessék meg a gazdálkodó szervezetek tevékenységét, az ezekben rejlő nem pénzügyi kockázatokat és lehetőségeket. Típusa lehet egyszerű-, szabványosított-, tanúsított-, vagy integrált jelentés. Jelen cikkünkben az ESG megismertetésén túl beszámolunk a mostanában rendkívül felkapottá vált kínai elektromos autó gyártással is foglalkozó BYD vállalatról és arról, hogy hogyan is törhetett be az európai piacra legyőzve a sokak által is ismert TESLA vállalatot.
A vállalati stratégiák, a fenntarthatóság növelése és az ESG szemlélet erősítésének kiváló példája az e-autók gyártóinak világa. Akit érdekel a személyautók piaca vagy általában az új autók, különösen az elektromos autózás, annak feltűnhetett, hogy az utóbbi hónapokban valami megváltozott. A hazai utakon is megjelentek új márkák, amelyek egy olyan országból érkeztek, amiről eddig nem sokan gondoltak autógyártó nagyhatalomnak. Ezek természetesen a kínai autók, amelyek hamarosan ellepik a magyar utakat is, mivel minőségben megközelítik, helyenként már meg is előzik akár a német prémium márkák tudását, árban pedig - legalábbis egy nyitott piacon - képtelenség versenyezni velük.
A BYD gyors növekedése különösen szembetűnő, hiszen a vállalat immáron több mint 6 millió – ahogyan ők nevezik – új energiára épülő személyautót adott el a világ 59 országában (emellett voltak klasszikus benzines autók is, azonban ezek fogyasztása is alacsonyabb volt az átlagnál). Mostanra már éves volumenben az ágazat zászlóshajójának számító Teslát is megelőzte. A Musk vezette cég közel két millió értékesített autója, és toronymagasan a legjobb töltőhálózat persze önmagáért beszél, de ennek ellenére a BYD képes volt a trónról letaszítani, ami sokat elárul a piaci viszonyok megváltozásáról és a kínai márkák megjelenéséről. A távol-keleti gyártó egyetlen év alatt több, mint 3 millió lokális emissziótól mentes autót tudott értékesíteni, ami egészen döbbenetes 68%-os növekedést jelent egyetlen év alatt. A BYD azonban nem csak gépjárműveket készít, hanem eredetileg, és a mai napig is, akkumulátorgyártó is egyben. A stratégiájának az alapvető eleme az, hogy a fosszilis energiahordozóktól minél inkább távol tartsa magát és ügyfeleit.
Ha megnézzük a Tesla hatásokat elemző jelentését (Impact Report), akkor rengeteg számot látunk arról, hogy a cég, termékei révén milyen szinten szorította vissza az üvegházhatású gázok kibocsátását. Az említett dokumentum szinte alig szól másról. Ezzel szemben, ha a BYD társadalmi és környezeti hatásokat taglaló ESG jelentését nézzük, akkor a termékek alacsonyabb környezetterheléséről mindössze 5 oldal szól a 121 oldalas anyagban. Ahogyan a legtöbb esetben, itt is megtalálható az ún. „Lényegességi Elemzés”. Ez részben arról szól, hogy az adott vállalat, szervezet szempontjából megvizsgálásra kerüljön, hogy nem csupán a vezetőség vagy fontosabb tulajdonosok, hanem minden érintett (például munkavállalók, fogyasztók, beszállítók, helyi közösségek) véleménye szerepeljen a lényeges területek fontosságáról. Egy szoftver cég esetén kisebb a jelentősége a kibocsátásnak, de jóval nagyobb a munkavállalókkal való bánásmódnak, amíg egy energiavállalatnál az előbbi lényegessége értelemszerűen sokkal magasabb. A BYD Lényegességi Elemzésében a termékek alacsony környezetterhelésére vonatkozó “green products” témakör a stakeholderek esetén az utolsó előtti helyen végzett, vagyis ezt tartották az egyik legkevésbé fontos területnek. Természetesen itt nem arról van szó, hogy az olyan autók gyártását, ami lokálisan nullára, teljes életciklust és energiafelhasználást tekintve pedig felére-harmadára csökkenti a kibocsátást ne tartana fontosnak egy-egy érintett vagy a menedzsment. Sokkal inkább arról, hogy a vállalat életében vannak bőven olyan területek, amik fontosabbak ennél. Vannak köztük társadalmi szempontból fontosak, mint a munkavállalók fejlődése és jólléte, a termékek minősége, vagy a felelős marketing tevékenység. Szintén akadnak környezeti témák, például a saját kibocsátás csökkentése, a stakeholderek számára a hulladékgazdálkodás. Még látványosabb a felelős vállalatirányítási kérdések kiemelkedő jelentősége, a beszállítók monitorozása, az innováció általában. Mindegyik nagyon is érthető, és az is, hogy a lista élén senki számára nem a termék környezetbarátsága áll, mert vannak tényezők, amelyek sokkal nagyobb hatást gyakorolnak az adott érintettek csoportjára.
A BYD tehát úgy volt képes a termékei miatti kibocsátást lényegesen lejjebb nyomni, és a konnektoros autók piacán egyenesen világelsőnek lenni, hogy bár ez stratégiájának megkerülhetetlen eleme, mégsem tekinthető legfontosabb céljának, pláne az érintettek körében. Ezt pedig azáltal érte el, hogy az összes ESG és pénzügyi szempont között egyensúlyra törekedett. Ez az egyensúly valójában még fontosabb alapköve a vállalat DNS-ének, hiszen a cég tevékenysége is a különböző részlegek (autógyártás, akkumulátor előállítás, megújuló energia, de még vasúti közlekedés, chip gyártás is van) és az azok közötti szinergiára épít. A kínai cég már a kezdetek óta erre az egyensúlyra épít és nagyjából hasonló arányban igyekszik figyelembe venni az egyes érintettek valódi szempontjait. Egy ilyen megközelítés mellett nem a termékek környezetterhelésének csökkentése az egyetlen cél, hanem minden területen az együttműködések kiépítése és a negatív hatások elkerülése. Ezáltal sehol nem keletkezik komolyabb űr a rendszerben, valódi árbevétel növekedés, profit is elérhető, a munkavállalók sem égnek ki az erőfeszítések súlya alatt, és a vásárlók is elégedettek lehetnek. Persze szó sincs arról, hogy a BYD a kiegyensúlyozott teljesítmény mellett kiugróan jó ESG értékeléseket kapna, például az egyik legismertebb elemző cég, a Sustainalytics inkább ebből a szempontból közepes kockázatú besorolást adott a kínai vállalatnak, azonban az évek alatt itt is komoly javulás következett be, ráadásul mostanra olyan neveket előzött meg, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda. Emellett pedig a BYD stabil alapokon hatalmas növekedést tudott elérni, miközben az ESG kockázatok miatt nem igazán kellett aggódnia: kicsi az esélye a romló alkalmazotti teljesítménynek, a tömeges visszahívásnak, a csökkenő fogyasztói megítélésnek, a szabályozói büntetéseknek, környezetvédelmi kihágások miatti költségeknek, az etikai vétségek negatív hozadékának. Így történhetett meg, hogy a saját tőke mindössze három év leforgása alatt megduplázódott a száguldó eladások mellett a stabil eredményhányadoknak is köszönhetően. Ez egészen egyedülálló a világon ebben a szektorban.
Az ESG a közkeletű félreértésekkel szemben nem a világ megváltásáról és a szívjóságról szól. Az ESG csupán egy keretrendszer, amely révén mérni lehet a társadalmi és környezeti hatásokat, ezekhez egyben célokat is kijelölni. Emellett pedig ez a keretrendszer szerves, integrált, elválaszthatatlan része kell, hogy legyen a vállalati stratégiának is, hiszen a szervezet hatásai az alapvető kockázatokat érintenek. Mindez jelenthet olyan lépéseket, mint napelemek felszerelése a tetőre, szigorúbb szelektív hulladékgyűjtést, hatékonyabb nyílászárók felszerelését, a munkabiztonság javítását, vagy akár az autóflotta lecserélését elektromos járművekre, legyen az Tesla, vagy akár BYD. Azonban nagyon fontos, hogy ezen lépések jól átgondoltak, megtervezettek legyenek, ugyanis előkészítés és tervezés nélkül belevágni az ESG fejlesztésbe igen nagy zavart tud okozni egy vállalat életében. A kulcs a fokozatos fejlesztésben, és mindenekfelett a folyamatos mérésben van. Ki kell alakítani egy olyan rendszert, amiben az érintettek érdekei és véleménye kockázat nélkül felmérhetőek és valóban figyelembe vehetőek - ennek az alapját jelenti a fent említett „Lényegességi Elemzés”.
A 8G ENERGY portfoliójában szerepel az ESG tanácsadás is, így ha Ön, vagy vállalata szeretne ESG jelentést készíteni, felmérni a környezeti hatásokat, a munkavállalók véleményét, igényeit, az esetleges problémákat és a potenciális fejlesztéseket, akkor keressen minket bizalommal a b2b@8genergy.hu e-mail címen, szakértő kollégáink állnak szíves rendelkezésére!
További hírek
ESG-törvény részletszabályai
Az ESG-törvény részletszabályairól tartott előadást Molnár Csaba Gábor, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának ESG vezetője a „Sustainable World 2024” nevű Portfolio konferencia délelőtti előadásai során.
Módosul az EU Tetőtéri Napelem Szabvány
Korábban már beszámoltunk róla, hogy fontos változásokat tervez bevezetni az Európai Bizottság a tetőtéri napelemek terén...
AGRIPV napelemek fontossága
A „2007. évi CXXIX. törvény a termőföld védelméről” szerint a termőföldeket más célú hasznosításra, azaz olyan igénybevételre, mellyel a termőföld a továbbiakban....
Párizs 2024 fenntarthatósági szempontból
Vállalatunk kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra, ennek jegyében többek között az energiahatékonyság növelésére, a megújuló energiaforrások minél szélesebb körű felhasználására.
Fordulópont a villamos energiában
2025-ben jöhet a fordulópont a villamos energiában: átveszi a megújuló energia a hatalmat a szén felett. Az elmúlt két évtized legmagasabb növekedése várható 2024-ben és 2025-ben a globális villamosenergia-keresletben.