Távhő rendszerek Magyarországon

A 8G ENERGY vezérigazgatója, Fehér Róbert tartott előadást 2024. november 23-án a Károli Gáspár Református Egyetem Energetikai és természeti erőforrások szakjogász képzésén a Magyarországon működő távhő rendszerekről.

A 8G ENERGY vezérigazgatója, Fehér Róbert tartott előadást 2024. november 23-án a Károli Gáspár Református Egyetem Energetikai és természeti erőforrások szakjogász képzésén a Magyarországon működő távhő rendszerekről. Cikkünkben az előadás szakmai tartalmát foglaltuk össze érintve a távhő szolgáltatás jellemzőit, előnyeit, hátrányait.

A magyar távhőszolgáltatás főbb jellemzői

A távhőszolgáltatás főként a szocializmus idején fejlődött városokban érhető el, ahol lakótelepek épültek, általában 50 000 főnél nagyobb településeken, mint Miskolc, Tatabánya, Győr, Budapest és Dunaújváros. A rendszereket jellemzően az erőművek közelében alakították ki a hatékony energiaellátás érdekében. Kisebb városokban is megtalálható, ahol jelentős ipari tevékenység zajlott, az ipart kiszolgáló erőművek „melléktermékeként” keletkezett hőre alapozva: Oroszlány, Ózd és Ajka. Távhőipari díjfizetők számának alakulása 2024-re: 687 000 (lakossági 674 000). A hazai távhőrendszerek száma összesen 213. Az előállított távhő mennyisége 2022-ben 15%-kal csökkent és 27 millió GJ-t tett ki. A földgáz továbbra is az első számú energiaforrás, ezt követi a geotermia, amely 18%-ot képvisel: együttesen adja a távhőtermelés 90%-át. A földgáz, hulladék és geotermia növekedésével párhuzamosan a szén és biomassza részesedése csökkent.


A távhőszolgáltatás egyszerűsített modellje

A távhőpiac decentralizált, néhány nagy szereplő értékesíti a teljes hőmennyiség közel 60 %-át

A távhőszolgáltatók túlnyomó része, 67,3%-a (66 szolgáltató), kevesebb mint 100 TJ hőt értékesít, de az általuk eladott hő csupán 9%-ot tesz ki az összesített mennyiségből. A közepes (100-500 TJ) és nagyobb (501-1000 TJ) kategóriák 22,4%-ot és 5,1%-ot képviselnek a szolgáltatók számában, és ezek összesített hőmennyisége 18,6%, illetve 14,4%. A legnagyobb távhőszolgáltatók, amelyek több mint 1000 TJ-t értékesítenek, mindössze 5,1%-ot alkotnak a szolgáltatók között, de az általuk eladott hő 58%-ot tesz ki.

Hogyan jut el a távhő a hőtermelőktől a fogyasztókhoz ?

A távhő szolgáltatás előnyei

1, HŐTERMELÉS

  • A villamos energiával együtt termelt hő gazdaságosan állítható elő.
  • Kevesebb energiahordozó elégetésével és szennyezőanyag kibocsátásával jár, mintha a két terméket külön-külön állítanák elő.
  • Biomassza ill. geotermikus alapon megújuló erőforrásból is működhet.
  • Csökkent a fosszilis energia-hordozóktól való függés és a klímaváltozásért felelős CO2 kibocsátás.

2, TÁVHŐ SZOLGÁLTATÁS

  • A távhő előállításához szükséges tüzelőanyag elégetése a lakókörnyezettől távol, az égéstermék kibocsátása nagy magasságban történik.
  • Ez hozzájárul, hogy a város lakói egészségesebb környezetben élhessenek.
  • Versenyképes.
  • A távhőszolgáltatás a korszerű műszaki megoldásoknak köszönhetően gazdaságos.

3, FELHASZNÁLÁS

  • Kényelmes és részlegesen szabályozható.
  • Nem kell tüzelőanyag-beszerzésről vagy fűtőberendezések karbantartásáról gondoskodni.
  • A korszerű, távfűtött lakásokban a radiátor szabályozható, így a lakók dönthetnek, milyen hőmérsékletet szeretnének otthonaikban.
  • Biztonságos, a távfűtött lakásban nincs robbanásveszélyes kazán, nincs égéstermék visszaáramlás a kéményből, nem fenyeget a szén-monoxid-mérgezés veszélye.

A jelenleg működő távhő rendszerek problémái

1, TECHNOLÓGIAI

  • Jellemzően a 60-as/70-es években épültek ki ezek a rendszerek,
  • részben technológiailag elavultak,
  • nem, vagy csak korlátozottan szabályozhatóak a felhasználás helyén.

2, GAZDASÁGI

  • A rezsicsökkentés miatt az értékesítési oldalon szabályozottak az árak, azonban a beszerzési oldalon nem (pl. magasabb gázárakat a hő előállításához nem tudják az árban érvényesíteni),
  • a megtérülés törvény által szabályozott,
  • stagnáló piac, nincs érdemi fejlesztés távhő rendszerekben Magyarországon.

3, INFRASTRUKTURÁLIS

  • Komplex infrastruktúra kiépítését igényli,
  • nagy kezdeti beruházásigény, amely jelentős fix költséggel jár,
  • a nagy energiahatékonysági programok (panelprogram, szigetelés) csökkentik a felhasználási igényt, de ugyanakkor a teljes infrastruktúrát üzemeltetni kell (magas OPEX),
  • a távhőrendszerből nem lehet kilépni jelenleg, mert a tömeges elhagyása a rendszer gazdasági összeomlásához vezetne.

4, KÖRNYEZETVÉDELMI

  • A fosszilis alapú hőtermelés még mindig jelen van a távhő előállításában (a földgáz a meghatározó, de vannak kőolajszármazék ill. szén alapú erőművek is – igaz visszaszorulóban.
  • Nem minden erőmű esetén történik hőhasznosítás (lásd Gönyűi erőmű).

Magyarország és más európai országok összehasonlítása a távhő tekintetében

Szinte minden vizsgált európai országban jelentősen alacsonyabb a földgáz és a geotermikus energia felhasználási aránya, mint Magyarországon. Csehországban és Szlovéniában a szén jelentős szerepet játszik az energiafelhasználásban. A biomassza alkalmazása a legtöbb országban magasabb arányt képvisel, különösen kiemelkedik ezek közül Észtország, Finnország és Dánia. Dániában és Finnországban a földgáz szinte már nem is számottevő, mint energiaforrás, mivel a biomassza és a hulladék felhasználása kiemelkedőbb szerepet tölt be. Ezekben az országokban az „egyéb” kategóriában a további megújuló energiaforrások által előállított energia szerepel (nap- és szélenergia). Magyarországon a földgáz és a geotermia aránya kiemelkedő, míg a biomassza aránya viszonylag alacsony. Ezzel szemben Nyugat-Európai országokban már magasabb a megújuló energiaforrások részesedése, különösen a biomassza és egyéb megújuló források alkalmazása terén.

Hazai trendek: geotermia hasznosítása és stratégiai célkitűzések a nemzeti földhő stratégia alapján

Földhő hasznosítás stratégiai célkitűzés 2030-ig:

  • 2026-ig a 6,4 PJ bázisértékhez (2023) képest 20%-kal, azaz 8 PJ-ra,
  • 2030-ig pedig megkétszerezzük, azaz 12-13 PJ-ra növeljük a geotermikus energia hazai felhasználását,
  • A geotermikus energia teljes hőtermelésen belüli részesedése így 2030-ra 12 százalékra emelkedne ezzel.

Ipari és mezőgazdasági célú hasznosítás:

  • Kaszkád rendszerű ipari, mezőgazdasági (élelmiszeripari) és településfűtési fejlesztések, ahol a hőpiac rendelkezésre áll, vagy kialakítható.

Távhő célú hasznosítás:

  • A távhőfűtött, de geotermikus energiával még el nem látott 77 vidéki település közül mintegy 20 esetében ítélhető alacsony-közepesnek a geológiai kockázat a termálvízalapú geotermikus távfűtés kialakítására.

Amennyiben igénybe venne energetikai tanácsadást, esetleg kíváncsi lenne milyen energetikai fejlesztések lennének megvalósíthatóak cégénél, akkor keressen minket bizalommal a b2b@8genergy.hu e-mail címen, szakértő kollégáink állnak szíves rendelkezésére!

Forrás:

  • MEKH A MAGYAR TÁVHŐSZEKTOR 2022. ÉVI ADATAI
2024.11.29

További hírek

Jedlik Ányos Energetikai Programot indít az Energiaügyi Minisztérium
2025.03.21

Jedlik Ányos Energetikai Programot indít az Energiaügyi Minisztérium

Lantos Csaba energiaügyi miniszter 2025. márciusában bejelentette a Jedlik Ányos Energetikai Programot, amelyen belül összesen 440 milliárd forint keretösszegben, 10 területet érintő pályázatot tervez kiírni vállalati fejlesztésekre...

Megfizethető Energiáról szóló Akcióterv – Európai Bizottság közleménye
2025.03.07

Megfizethető Energiáról szóló Akcióterv – Európai Bizottság közleménye

2025. február 26-án az Európai Bizottság bejelentette a Megfizethető Energiáról szóló Akciótervét, amely nyolc fő intézkedési terület mentén csökkentené az energiaköltségeket, gyorsítaná a megújulók terjedését, és erősítené az ellátásbiztonságot.

„A megújulóenergia-termelés jövőjéről szélesebb perspektívában gondolkodjunk”
2025.02.21

„A megújulóenergia-termelés jövőjéről szélesebb perspektívában gondolkodjunk”

A Magyar Megújuló Energia Szövetség (MMESZ), melynek elnökhelyettese Fehér Róbert, a 8G Energy Zrt. vezérigazgatója, legutóbbi közleménye, valamint a szervezet honlapján elérhető célkitűzések szerint fontos...

Módosította a kormány a KÁT rendszerek árazását
2025.02.07

Módosította a kormány a KÁT rendszerek árazását

Felfüggesztésre került a Kötelező Átvételi Rendszer (KÁT) inflációkövető árazása, mely a 2025.01.31-én éjjel megjelent kormányrendeletben (7/2025. (I. 31.)), valamint az Energiaügyi Minisztérium közleményében került megfogalmazásra.

Újabb áramfogyasztási rekord Magyarországon
2025.01.31

Újabb áramfogyasztási rekord Magyarországon

Korábban beszámoltunk már arról, hogy Magyarországon sorra dőlnek meg az áramfogyasztási rekordok, legutóbb 2024 novemberében írtunk a témáról

Kérjen ingyenes ajánlatot!
Ajánlatkérés